technika
dodano: 2018-05-24
Na tropie zbrodni

Współczesny stróż prawa ma do dyspozycji niezwykle dokładne techniki, które sprawiają, że sprawca przestępstwa prędzej czy później zostanie wykryty. Kryminalistyka jest kluczem do rozwiązywania nawet najtrudniejszych zagadek zbrodni, a w ostatnich latach nastąpił jej gwałtowny rozwój. To, co kiedyś było jedynie wymysłem twórców filmów science fiction i powieści kryminalnych, teraz staje się rzeczywistością

Wirtualna autopsja

Virtopsja (wirtualna autopsja) to najnowszy sposób przeprowadzania sekcji zwłok – bez fizycznego kontaktu z ciałem. Wirtualną sekcję rozpoczyna się od wykonania tomografii komputerowej i spektroskopii magnetycznego rezonansu jądrowego zwłok. Dodatkowo, powierzchnia ciała jest filmowana kamerą o wysokiej rozdzielczości. Na podstawie danych jest tworzony wirtualny obraz, na którym pracuje patolog. Dzięki precyzyjnemu ukazaniu ran wewnątrz, krwotoków czy złamań i zniszczeń spowodowanych przez np. pocisk, virtopsja znakomicie nadaje się do badania ofiar wypadków, ciał w wysokim stadium rozkładu czy ofiar morderstw.

Badanie DNA

Jednym z najtwardszych dowodów w każdym śledztwie jest znalezione na miejscu przestępstwa DNA sprawcy. Do najnowocześniejszych metod wyodrębniania materiału genetycznego należy użycie koncentratora śladów. Jego działanie przypomina pracę domowych odkurzaczy z opcją prania. Materiał trafia do pojemnika, w którym wytwarzany jest wir wodny. Próbki o różnej gęstości poruszają się w odmienny sposób, dzięki czemu można wyselekcjonować włosy, włókna czy odpryski farby. Koncentrator sprawia, że pobrany materiał jest gotowy do analizy w ciągu kilku minut. Subtelniejsze nośniki ludzkiego DNA – takie jak fragmenty naskórka czy pot – zdejmowane są ręcznie przez techników kryminalistycznych. W sytuacji, gdy próbki te są zanieczyszczone lub wysoce zdegradowane, eksperci stosują sekwenser DNA o dużej mocy, który pomaga w badaniu śladów pochodzących ze starych kości czy zębów.

Przenośne laboratoria policyjne

Przenośne laboratoria zyskują na popularności. Wyposażone są w urządzenia przeznaczone do badania pobranych na miejscu próbek krwi, materiału biologicznego, próbek DNA, narkotyków, broni palnej czy odcisków palców. Testy, wykonywane w terenie, umożliwiają policji jak najszybsze przeszukiwanie, przesiewanie i identyfikowanie dowodów. Kryminalistyka ewoluuje wraz z rozwojem nauki, medycyny i techniki. Badania, praca na miejscu zbrodni, testy czy sekcje stają się szybsze i łatwiejsze do przeprowadzenia, co prowadzi do szybszego rozwikłania sprawy, znalezienia sprawcy i postawienia go przed sądem.

Więcej na temat nowoczesnych technik kryminalistycznych i tego, jaką rolę odegrały w rozwiązaniu prawdziwych i głośnych spraw, w nowym serialu dokumentalnym „Tropami zbrodni”.

Premiera 27 maja o godzinie 22:00 na kanale CBS Reality.

www.cbsreality.tv/domowa.php

07/2018
06/2018
Czerwiec
W 1633 r. przed sądem Świętego Oficjum Galileusz wyparł się teorii kopernikańskiej.
Mechanika kwantowa jest piękną, precyzyjną i logiczną konstrukcją matematyczną, doskonale opisująca Naturę. Z tym że właściwie nikt nie wie, jak należy ją rozumieć.

dodano: 2018-05-24
Na tropie zbrodni

Wirtualna autopsja

Badanie DNA

Przenośne laboratoria policyjne

Premiera 27 maja o godzinie 22:00 na kanale CBS Reality.

www.cbsreality.tv/domowa.php